Här har vi en sammanställd lista på filmer som kommer ut i vår.
Zero dark 30 (1 februari)
Både Lincolns och Roosevelts liv blir film i år (i Steven Spielbergs Lincoln, 25 januari och Hyde park on Hudson, 5 juli) men om det inte skulle räcka av amerikansk hjältehistoria måste man se Zero dark 30, om den långa jakten på och tillfångatagandet av bin Ladin. Filmen ska enligt säljtexten inte ”tumma på sanningen” och CIA-agenten Maya är baserad på en verklig person, men man kan nog vänta sig att Zero dark 30 är ljussatt, kostymerad, dramatiserad och vinklad, för att inte säga regisserad enligt vinnarens syn på historien. Av Hurt locker-regissören Katherine Bigelow och med svenske Fares Fares i en av rollerna.
Godheten (15 februari)
Små citroner gula (20 februari)
Vanishing waves (22 februari)
Den gröna cykeln (8 mars)
Haifaa al-Mansour är Saudiarabiens första kvinnliga regissör. Den gröna cykeln, som naturligtvis har premiär på internationella kvinnodagen, handlar om tioåriga Wadjda som drömmer om en underbar grön cykel. Men i Saudiarabien får inte små flickor cykla omkring på gatorna. Medan hennes mamma är upptagen med att övertyga pappan att inte ta sig en andra fru passar Wadjda på att försöka skaffa pengar så att hon kan köpa cykeln själv.
Lore (8 mars)
Skildringar som utspelas under nazismen prisas som aldrig förr, inom såväl film som litteratur. Göran Rosenberg och Ingrid Carlberg fick Augustpriset förra året för sina respektive böcker, Jan Troell fick pris i Montreal som bästa regissör för Dom över död man och Cate Shortlands överlevnadshistoria Lore fick priser för bästa film, bästa kvinnliga skådespelare, bästa foto och bästa musik under Stockholms filmfestival i november. Filmen handlar om förintelsen utifrån förlorarens perspektiv och utspelar sig kort efter Hitlers död. Tonårsflickan Lore konfronteras med sanningen och måste agera utifrån sin inre kompass när det tyska propagandamaskineriet raserats. ”Ett historiskt drama med tidlös elegans”, skrev juryn.
Faro (15 mars)
Att döma av en kortare förhandsvisning under Malmö filmdagar i fjol är Faro ett krypande kusligt och finstämt drama om frihet och kärlek mellan far och dotter. Pappan har mördat en man, polisen är honom på spåren och dottern kommer att omhändertas. Hon är meningen med hans liv, och han är trots sina brister hennes allt. Verkar lovande, inte minst om fotot är lika snyggt som i kritikerhyllade och Guldbaggevinnande Flickan, den förra filmen som regissören Fredrik Edfeldts och manusförfattaren Karin Arrhenius gjorde tillsammans.